2009. július 30., csütörtök

Nano hal a javából


Igazán impozáns halacska egy nanoba

Sajnos a nyár sokszor hoz kellemetlen meglepetést az akvaristák számára. Nos, ebből én se maradtam ki. A munkával töltött hosszú időszak után, jött a jól megérdemelt nyaralás. Ilyenkor egy akvarista a kellemes pihenés mellett csak egyre tud gondolni, hogy mi lesz az akváriummal, amíg nem lesz otthon?
Az egy hetes út sajnos meghozta „gyümölcsét”. A távollétem alatt a berobbanó hőség egy komolyabb elhullást okozott a nano akváriumomban. Meg se merem saccolni, hogy az amúgy is a szokásosnál jóval melegebb lakásunkban mennyire kúszhatott fel a higany szála. A féltve őrzött CRS garnélákból kettő maradt életben, egy oto is elúszott a közösségből, és az amanda lazac rajom mind egy szálig feldobta az uszonyát. De ha ebben a drámai helyzetben egy kicsit vicces (morbid) akarok lenni, akkor azt mondom, hogy minden pusztulás egy új élet kezdetét jelenti. Ezt talán a nagysikerű természetfilmben, a Sivatagi Show-ban halhattam, ha jól emlékszem. :o)
A feladat így egy új halállomány beszerzése lett. Nem is nagyon kellett sokáig keresnem, mert az egyik kedvenc boltomban (Vadon) meg is találtam az ideálisnak mondható halacskákat. Mivel még mindig a nano akváriumról volna szó, így a folytatásban is csak nano méretűek jöhetnek számításba. Tehát a választás, a törpe razbórára (Rasbora maculatus) esett. Ez a maximálisan kb. 2,5 cm-re növő, kifejezetten szép faj, még jobb választás is lett, mint az amanda, kisebb mérete miatt. Így a korábbi 7-es létszámot ezúttal egy 10 fős brigád váltotta fel.
Hirtelen ránézve akár egy akvarisztikai szaküzletben, nem tűnik túl díszesnek, különlegesnek, de ha számukra megfelelő körülmények közé kerülnek, igazán szép színekben tudnak pompázni (ez a fenti képen jól látszik). Kifejezetten rajban érzik jól magukat, így minimum 8-10 főt tartsunk együtt. Szeretik a sűrű növényzetet, ami megint csak a biztonságérzetüket javítja és ezzel is egy újabb lépést tehetünk a színezeteik jobb megjelenéséért. Viselkedésükre az izgágaság jellemző, és a leírt körülmények között nem túl félősek, így kényelmesen lehet pár centiről is szemlélni őket. Szinte minden eleséget elfogyasztanak az élőtől a száraz tápokig, csak ne legyenek nagyobbak a szájnyílásuknál. Amire oda kell figyelni, az a víz minősége, tisztasága, erre nagyon kényesek. Ez mondjuk, nem lehet probléma egy akvakertész akváriumában. A viszonylag lágy, savas (nk5-6, ph 6-7) vízben érzik jól magukat 25-27 fok körül.
Mindenkinek ajánlom, aki egy kis akváriumot (20>) szeretne benépesíteni, de már eljutott egy olyan szintre az akvarisztikába, hogy könnyedén meg tudja teremteni nekik a megfelelő környezetet.
Remélem ez a nyár már nem tartogat hasonló meglepetéseket és nyugodtan megkezdhetjük a soron következő akvarista szezont, 2009 őszét. A tenyésztés részleteiről Rain akvarisztikai oldalán többet olvashattok
itt
 

Egy Törpe razbórás akvárium a nagyvilágból

2 megjegyzés:

Zsotyi írta...

Részvétem Levi az elhullás miatt. :-(
Én tegnap jöttem haza az egyhetes jól megérdemeltből,nyomtam is a gázt hazafelé,be voltam sózva.Most hagytam először magára az akit ilyen hosszú időre.Igaz szerdán egyszer ránézett az anyósom,etetett picit és töltött vizet is utána,de a zárt lakótelepi lefüggönyözött lakásban így is 12 liter víz tűnt el!Amúgy a fele szokott kb.A víz 31 fok volt,kicsit kevés co2 vel,amit nem bántam annyira,mintha túladagoltam volna.Megúsztam minden gond nélkül,csak a növényeket kellett megnyesnem.Még a glosso és a HC sem indult el felfelé,aminek külön örültem.Egy jó adag fonalalga azért termelődött.Tanulság az,hogy még a két ventilátor is kevés a hűtéshez bezárt ajtók mellett.Neked milyen hűtésed volt?

Levinen írta...

Szia Zsotyi

Hát mindig nagy izgalom már pár napos távollét is. Igazából mi kaptunk kölcsön egy mobil klímát és ezzel 26-27 fokon tudjuk tartani a hőmérsékletet. Így nincs nagy para. De mikor csak hétvégére megyünk el, akkor is türelmetlenül várom az itthoni fejleményeket, de szerencsére 2 nap alatt nem nagyon tud kialakulni probléma. Kop-kop :o)